Krav för att bli UL-pilot (A & B)
 

Medicinska krav
Allmän läkarundersökning (klass 2) hos godkänd flygläkare.

Elevtillstånd
Innan Du börjar flygutbildningen kräver Transportstyrelsen att Du ordnar ett så kallat elevtillstånd. För att Du skall få detta elevgodkännande krävs följande, förutom den anmälningsblankett som Du får vid antagning till utbildningen:

- Att du är minst 17 år
- Personutredning från polisen
- Personbevis från skattemyndigheten
- Läkarundersökning

Undersökningen är ungefär på samma nivå som för körkort

Allmänt
Dina första flygtimmar ägnar Du åt grundläggande flygträning och åt att starta och landa. När Din flyglärare tycker att Du är mogen att flyga ensam har Du nått en av milstolparna i Din flygutbildning, nämligen egenkommando (EK). Utbildningen fortsätter med navigation, flygning i kontrollerad luft och flygning till kontrollerad flygplats.

Teori
Teorin integreras med den praktiska flygutbildningen och sker vanligtvis på kvällstid. Ämnena är

- Aerodynamik
- Flygplanlära, inkluderande skötsel av aktuellt flygplan
- Radiotelefoni
- Luftfartssystemet, Bestämmelser för civil luftfart (BCL)
- Navigation
- Meteorologi
- Människans förutsättningar och begränsningar

EK - egen kommando

För att få flyga med EK-beviset måste flygläraren signera det före varje flygning. Det fungerar som ett begränsat flygcertifikat under din återstående utbildningstid.

EK-flygning
För att få flyga ensam måste Du ha:

- Giltigt elevgodkännande
- Minst 16 timmar i dubbelkommando (DK)
- Godkänd teknisk kurs på flygplanstypen
- Genomgått nödprocedurer och träning
- Godkänt teoriprov

Teoriprov
Teoriprovet görs för skolchefen och omfattar alla de områden som du läst utom radiotelefoniprovet som görs separat.

Alla de frågor som Du får på provet finns i den frågebank som Du fått ut som kursmaterial.

Minst 75 % av frågorna inom varje ämnesavsnitt måste besvaras korrekt för godkänt.

Uppflygning
När flygläraren anser att Du är mogen för den avslutande uppflygningen görs denna med skolchefen.

Uppflygningen omfattar bland annat följande delar

- Färdplanering
- Normala flygprocedurer
- Flygning med låg fart
- Nödlägesförfaranden
- Bedömningslandningar

Flygutbildningen avslutad
När Du klarat uppflygningen får Du ett UL-certifikat av typ A. eller B

Du har då behörighet att flyga aktuellt flygplan och alla

Du har även möjlighet att ta med passagerare när Du flugit ytterligare 10 timmar och har gjort minst 10 landningar under en 90 dagars period.

Du har även möjlighet att flyga utomlands, men eftersom UL-certifikatet är ett nationellt certifikat, får man alltid undersöka om flygplanet, certifikatet och försäkringen gäller i det aktuella landet.

Ditt certifikat gäller i 60 månader om Du är 18 till 39 år, i 24 månader om Du är 40 till 50 år och i 12 månader om Du är äldre, vilket är lika länge som läkarundersökningen. Läkarundersökningarna för förnyelse av certifikatet behöver inte göras av de speciella flygläkarna, det räcker med Din vanliga läkare om du föredrar detta men då får du bara flyga i Sverige.

För att Ditt certifikat skall kunna förnyas krävs att Du flyger minst 12 timmar per år. Flyger du mer, blir du säkrare
.

Många klubbar kräver dessutom en kontrollflygning för medlemmar som flyger UL, har mindre än 100 flygtimmar och som inte har flugit under 90 dagar. Denna kontrollflygning görs tillsammans med en lärare eller instruktör.

Försäkring
Pilot och passagerare liksom flygplan och skada på tredje man ingår i flygplansförsäkringen.



Lokalt väder :

 
 


All logos and trademarks in this site are property of their respective owner. All content are property of their posters, all the rest 2012 by Eslövs UL-flygklubb(SE)
This site is best viewed at 1024x768 screen resolution.
 Designed by  Lennart Arvidsson (NLA)