Medicinska krav
Allmän läkarundersökning (klass 2) hos godkänd
flygläkare.
Elevtillstånd
Innan Du börjar flygutbildningen kräver
Transportstyrelsen att Du ordnar ett så kallat
elevtillstånd. För att Du skall få detta
elevgodkännande krävs följande, förutom den
anmälningsblankett som Du får vid antagning till
utbildningen:
- Att du är minst 17 år
- Personutredning från polisen
- Personbevis från skattemyndigheten
- Läkarundersökning
Undersökningen är ungefär på samma nivå som för
körkort
Allmänt
Dina första flygtimmar ägnar Du åt grundläggande
flygträning och åt att starta och landa. När Din
flyglärare tycker att Du är mogen att flyga ensam
har Du nått en av milstolparna i Din flygutbildning,
nämligen egenkommando (EK). Utbildningen fortsätter
med navigation, flygning i kontrollerad luft och
flygning till kontrollerad flygplats.
Teori
Teorin integreras med den praktiska flygutbildningen
och sker vanligtvis på kvällstid. Ämnena är
- Aerodynamik
- Flygplanlära, inkluderande skötsel av aktuellt
flygplan
- Radiotelefoni
- Luftfartssystemet, Bestämmelser för civil luftfart
(BCL)
- Navigation
- Meteorologi
- Människans förutsättningar och begränsningar
EK
- egen kommando
För att få flyga med EK-beviset måste flygläraren
signera det före varje flygning. Det fungerar som
ett begränsat flygcertifikat under din återstående
utbildningstid.
EK-flygning
För att få flyga ensam måste Du ha:
- Giltigt elevgodkännande
- Minst 16 timmar i dubbelkommando (DK)
- Godkänd teknisk kurs på flygplanstypen
- Genomgått nödprocedurer och träning
- Godkänt teoriprov
Teoriprov
Teoriprovet görs för skolchefen och omfattar alla de
områden som du läst utom radiotelefoniprovet som
görs separat.
Alla de frågor som Du får på
provet finns i den frågebank som Du fått ut som
kursmaterial.
Minst 75 %
av frågorna inom varje ämnesavsnitt måste besvaras
korrekt för godkänt.
Uppflygning
När flygläraren anser att Du är mogen för den
avslutande uppflygningen görs denna med skolchefen.
Uppflygningen omfattar bland annat följande delar
- Färdplanering
- Normala flygprocedurer
- Flygning med låg fart
- Nödlägesförfaranden
- Bedömningslandningar
Flygutbildningen
avslutad
När Du klarat uppflygningen får Du ett UL-certifikat
av typ A. eller B
Du
har då behörighet att flyga aktuellt flygplan och
alla
Du har även möjlighet att ta med passagerare när Du
flugit ytterligare 10 timmar och har gjort minst 10
landningar under en 90 dagars period.
Du har även möjlighet att flyga utomlands, men
eftersom UL-certifikatet är ett nationellt
certifikat, får man alltid undersöka om flygplanet,
certifikatet och försäkringen gäller i det aktuella
landet.
Ditt certifikat gäller i 60 månader om Du är 18 till
39 år, i 24 månader om Du är 40 till 50 år och i 12
månader om Du är äldre, vilket är lika länge som
läkarundersökningen. Läkarundersökningarna för
förnyelse av certifikatet behöver inte göras av de
speciella flygläkarna, det räcker med Din vanliga
läkare om du föredrar detta men då får du bara flyga
i Sverige.
För att Ditt certifikat skall kunna förnyas krävs
att Du flyger minst 12 timmar per år. Flyger
du mer, blir du säkrare.
Många klubbar kräver dessutom en kontrollflygning
för medlemmar som flyger UL, har mindre än 100
flygtimmar och som inte har flugit under 90 dagar.
Denna kontrollflygning görs tillsammans med en
lärare eller instruktör.
Försäkring
Pilot och passagerare liksom flygplan och skada på
tredje man ingår i flygplansförsäkringen.